lördag 3 december 2016

Born in Fire

En fascinerande sak med black metal-videos är att så fort man tror att man hittat den värsta, mest löjeväckande video som gjorts så snubblar man över en som är ännu värre. Immortal höll länge tronen med "Call of the Wintermoon" med tittut i häxhatt från Buttericks och Dracula-cape. Sedan upptäckte jag "Gava fran trulen" med Arckanum, där Shaamatae ger intryck av att vara en narkotikapåverkad lajvare som filmat sig själv i skogen. Därefter upptäckte jag Trollechs "Ve stinu starych dubu", som har så många fel att vi inte hinner gå in på dem nu. Och sådär håller det på - precis när man tror att botten måste vara nådd dyker det upp någonting värre.

Minns någon Gloomy Grim? Om inte behöver man inte vara ledsen över det. Det är ett mediokert black metal-band från Finland som jag inte har hört ett knyst om sedan någon gång runt millennieskiftet. De var ännu ett av de där banden som poppade upp i slutet 90-talet och ville låta precis som Dimmu Borgir. Jag minns att jag hörde någon låt från deras debutskiva "Blood, Monsters, Darkness" (ja, den heter faktiskt så) under gymnasietiden och tänkte något i stil med "ja, det här var ju ganska intetsägande".
Idag snubblade jag dock av en händelse över deras video till låten "Born in Fire".


Vart ska man ens börja? Det datoranimerade skelettet i introt hade inte ens passat på SyFy Channel på 90-talet, läppsynken är nästintill obefintlig, sångaren, Agathon, får på tok för mycket tid framför kameran, och detta är videons minsta problem.

Vid 1:36 kommer plötsligt ett shot på ena gitarristen som inte fått vara med tidigare då Agaton Sax haft nästan all screen time. Han står vitsminkad och kåpklädd mot en fond av rökmaskindimma och gör bland de mest oinspirerade djävulstecken jag någonsin har sett.


Det finns en obegriplig sekvens där Agathon ligger på marken och sjunger och blir filmad med nattkamera. Någon har känt sig trugad att väldigt taffligt animera "Satan". Fram emot slutet står bandet och headbangar framför ett altare på ett tveksamt manér som jag finner ytterst komiskt.
Roligast av allt är kanske ändå shotet då någon uppenbart inte skär sig med en morakniv i armen. Jag förstår att det är lag på minst en kniv per musikvideo i Finland, men lite mer trovärdigt än sådär kan de väl ändå prestera?


Låten kommer för övrigt från albumet "Life?". Ni behöver inte undra längre Gloomy Grim. Ni är tveklöst life.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar