söndag 11 december 2016

Sweet Home Louisiana

(Varning: mindre spoilers)

Gamla läsare och folk som känner mig privat vet att jag är ett stort Resident Evil-fan. Efter det totala magplasket med 6:an har dock spelserien befunnit sig lite i limbo. Capcom har satsat på säkra kort som remastrade återsläpp av de populära Gamecube-spelen (remaken av 1:an och prequel-spelet Zero), medan alla mest har undrat om vi skulle få ännu ett urvattnat actionspel i tredjeperson.
När det till slut började släppas trailers för 7:an stod det klart att man liksom med 4:an när det kom skulle ge sig in i outforskat territorium och testa något helt nytt. Det vi fick se var i förstaperson och påminde snarast om mer sentida survival horror-spel som Amnesia och Outlast.

Resident Evil 7 utspelar sig i Louisiana i den fiktiva staden Dulsey. Huvudpersonen Ethan letar efter sin försvunna hustru, vilket leder honom till en nedgången herrgård i bästa Texas Chainsaw Massacre-stil. Herrgårdens invånare, familjen Baker, är en skara mordiska och depraverade rednecks och spelets huvudsakliga antagonister.


Jag har nu spelat Beginning Hour-demon som släpptes för Xbox One i fredags (Playstation-användare har haft tillgång till den sedan i somras). Capcom har poängterat att den inte är en del av själva spelet och den har även en annan, namnlös spelarkaraktär. Tanken är att illustrera hur gameplay ser ut och hurdan stämningen i spelet är. Handlingen är att protagonisten vaknar upp hemma hos Bakers och helt sonika försöker ta sig ut.
Både demon och det jag sett från spelet i trailers för tankarna till "Home"-avsnittet av Arkiv X (S04E02), där Mulder och Scully tar sig an de inavlade Peacock-bröderna. Som spelare känner man sig ständigt som villebråd. Man famlar runt i blindo satt i husarrest hos Leatherface, och minsta snedsteg kan innebära slutet.


Rent gameplay-mässigt är inte snacket om gångsimulator helt obefogat. Det du gör i demon är huvudsakligen att gå omkring och studera omgivningen. Du kan interagera med vissa objekt och det finns föremål du kan plocka upp och spara i inventory. Det hela är dock mer komplext än så.
Beroende på i vilken ordning du gör vissa saker ändrar vissa föremål position. Detta upplevde jag som irriterande i början, men i slutändan ökade det snarare omspelningsvärdet då ingen omgång blev riktigt lik den andra.

Vid en tidpunkt hittar du ett videoband som du kan spela upp, vilket triggar en spelbar sekvens där du ikläder dig rollen som kameraman i ett spökjägarprogram. Det hela känns lite inspirerat av exempelvis Blair Witch Project eller [Rec], och är ett coolt inslag.


Ett enda vapen finns att hitta i demon, och det är varken speciellt användbart eller nödvändigt för att ta dig framåt. Det bidrar dock till att man verkligen känner sig utsatt och sårbar, och jag skulle tippa att det likt i Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth kommer dröja innan man kommer över ett skjutvapen i själva spelet.

Det bästa med hela Beginning Hour är miljön, Baker-familjens herrgård. Det märks att teamet har jobbat hårt med detaljrikedomen och att skapa rätt stämning. Omgivningarna är precis sådär förfallna och äckliga som jag vill ha dem. Skeva, sargade dockor och kött som ruttnar överallt. Smuts, ohyra och död.

Demon gav åtminstone mig mersmak och jag kommer garanterat att köpa spelet när det kommer ut. Resident Evil 7 tycks medföra just den typen av förändring som spelserien så desperat behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar