fredag 30 juni 2017

I, the Necrospiritual

Det var i slutet av 90-talet som jag hörde "Albino Flogged in Black" för första gången. Det var i ett tämligen obskyrt sammanhang med en liveversion av lokala gothbandet Medicine Rain. Låten passade inte riktigt in med bandets övriga material och jag lärde mig snart att det var en cover. På denna väg upptäckte jag "Necrospirituals", en av svensk musikhistorias största kultplattor.
"Necrospirituals" är gotiskt färgad doom med ett väldigt särpräglat sound. "Mörkt och olycksbådande" kan väl sägas om var och varannan Black Sabbath-influerad doomplatta, men Stillborn hade något särskilt på den där skivan. Delvis handlade det om Kari Hokkanens ikoniska sångstil, men även om en hotande ondskefull underton som fanns på många låtar.
Just "Albino Flogged in Black" må vara bandets mest kända låt, inte minst på grund av covers av bland annat Paradise Lost och Entombed. Den verkliga juvelen på skivan är dock "I, the Stillborn", som med sin demoniska refräng är betydligt mer evil än lejonparten av all black metal.


Efter "Necrospirituals" bytte Stillborn sångare och inriktning och blev till ett band som inte alls tilltalade mig lika mycket. "Necrospirituals" har dock alltjämt hängt med genom åren. I samband med att jag introducerade min hustru för skivan förra året kollade jag upp Stillborn på www.metal-archives.com och satte nästan ölen i halsen. Inte nog med att bandet listades som aktiva, det var dessutom med originalsättningen, inklusive Kari Hokkanen på sång och bas.
Jag letade upp trummisen Peter Asp på Facebook och frågade honom om det verkligen stämde. Han svarade att de börjat repa igen och inte nog med det - de höll dessutom på att spela in en ny skiva. Jag gav mig genast ut på nätet för att sprida nyheten och Necrospirituals-fansen blev förstås lika entusiastiska som jag var. Sedan dess har vi bara kunnat vänta. Tills nu.
Stillborn släppte för några timmar sedan en musikvideo, singeln "Lorelei" från den kommande plattan "Nocturnals".


Med den här låten har mina förväntningar inte bara infriats, de har överträffats. Tungt och nattsvart med en ondskefullt mässande Kari Hokkanen låter Stillborn 2017 förvånansvärt likt hur de gjorde på "Necrospirituals" för 28 år sedan. Jag kunde inte vara mer nöjd.
"Nocturnals" släpps på Sound Pollutions etikett Black Lodge. Missa den på egen risk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar